Friday, October 7, 2016

Femei in Parlament - partea a doua

Dupa alegerile locale 2016, cu Gabriela Firea si Clotilde Armand facand furori, am o intuitie cu privire la candidaturile feminine: ca partid, daca pui un candidat femeie, vei avea un rezultat mai bun. Nevermind de ce si cum, asa mi se parea.


Imi ia doua luni si ceva ca sa-mi dau seama ca e o ipoteza care poate fi testata. Daca efectul e real, atunci ar trebui sa fie vizibil in datele de la BEC. Ar trebui ca distributia rezultatelor obtinute de femei sa fie fie deplasata spre dreapta fata de distributia rezultatelor de la barbati . (Folosesc datele pentru primari)




Dupa nume am identificat 1000 de candidati femei si cam 6000 de barbati. Restul de 10000 de nume le-am eliminat ca sa nu am dubii privitor la sexul candidatului. Fiecare candidat are in dreptul lui scorul obinut (de la 0% la 100%) si partidul din care face parte. Am lasat doar partidele din top ca sa am date indeajuns.


Pe scurt, "intuitia" mea era complet gresita. La alegerile locale lucrurile au stat complet pe dos:



Se vede in grafice cum in jumatatea din dreapta (care corespunde rezultatelor electorale bune) zona albastra (barbati) e deasupra zonei roz (femei (- da, stiu ca e stereotip)). Asta inseamna ca global, candidatii barbati au obtinut rezultate mai bune decat femeile.


Deasupra sunt 3 grafice. Primul este pentru toti candidatii si apoi vreau sa vad daca efectul e vizibil pe cele doua mari partide. (efectul e vizibil inclusiv pe candidatii independenti)


Ca sa vad magnitudinea efectului mai fac un grafic care arata cat la suta dintre femei/barbati au obtinut  peste 30% voturi.





Global, 23% dintre femei au reusit sa treaca peste pragul de 30% , iar in cazul barbatilor am 37%. In grafic se poate explora pentru a vedea situatia pe partide, independenti etc.


Nu fac nicio ipoteza cu privire la explicatiile posibile pentru un astfel de rezultat. E treaba sociologilor. A fost insa un exercitiu interesant sa-mi demolez propriile supozitii.

1 comment:

  1. Un articol interesant , va dau dreptate si ar trebui sa vedem mai multe femei in parlament !

    ReplyDelete